Sklepy detaliczne to na ogół obiekty o małej i średniej powierzchni. Za to nasilenie ruchu klientów może być tam naprawdę duże. W tego typu sklepach wszystkie artykuły przechowuje się zazwyczaj w przestrzeni handlowej. Rzadko kiedy posiadają one dodatkowe magazyny, gdzie zapewnione są odpowiednia temperatura i wilgotność. Aby ludzie czuli się tam komfortowo, a produkty dłużej zachowywały swoją świeżość czy funkcjonalność, warto zadbać o klimatyzację pomieszczeń. Systemy klimatyzacyjne w sklepach detalicznych obecnie jedno z podstawowych oczekiwań ich klientów.
Dlaczego w sklepach detalicznych potrzebna jest klimatyzacja?
Istnieje wiele powodów, dla których instalacja klimatyzacji w sklepach detalicznych jest niezbędna. Najważniejsze jest zapewnienie zdrowych warunków i komfortu zarówno dla klientów, jak i dla pracującego w placówce personelu. Kupujący chętniej przedłużają pobyt tutaj, nie odczuwając dyskomfortu związanego z wysoką temperaturą, co może przełożyć się na wielkość sprzedaży, a pracownicy są bardziej wydajni, nie ulegają szybko zmęczeniu, nie poddają się tak łatwo stresowi, co wpływa na jakość obsługi klientów.
Klimatyzacja zapewnia również stabilne warunki przechowywania sprzedawanych w sklepie produktów. Żywność, odzież i elektronika są podatne na temperaturę i wilgotność. Zapewniając ich stały poziom, zapobiega się ich uszkodzeniu, lub przedwczesnej utracie przydatności. Ponieważ klienci na ogół kupują oczami, warto wiedzieć, że w klimatyzowanych warunkach również opakowania dłużej zachowują swoją atrakcyjność i przyciągają wzrok kupujących żywymi kolorami i estetycznymi kształtami.
Który rodzaj klimatyzacji będzie najbardziej efektywny w sklepie detalicznym?
Decydując się na zakup klimatyzacji do obiektu handlowego, należy przeanalizować, jak duży jest sklep, z ilu złożony jest pomieszczeń, oraz ile zainstalowano w nim urządzeń chłodzących, które generują ciepło. W zależności od wyników tej analizy zdecydować można się na następujące rozwiązania:
- klimatyzacja typu split, która najlepiej sprawdzi się w małych obiektach,
- klimatyzacja multi split, przeznaczona do obiektów składających się z kilku pomieszczeń,
- klimatyzatory przenośne, nie wymagające instalacji na stałe, idealny wybór w wynajmowanych pomieszczeniach,
- klimatyzacja kanałowa – zapewniający estetykę system, w którym urządzenia ukryte są w suficie, pozwalający na równomierne rozprowadzanie schłodzonego powietrza.
Niezależnie, który rodzaj klimatyzacji zostanie wybrany, warto pamiętać, że powinien on wyróżniać się wysoką wydajnością, energooszczędnością i niską emisją hałasu. Dobrze też, aby posiadał funkcje dodatkowe, ułatwiające obsługę i sterowanie. Przede wszystkim jednak nie wolno zapominać o regularnym serwisowaniu, czyszczeniu i konserwacji. Tylko wówczas będzie on spełniał swoją rolę w sklepie detalicznym.